Kursavslutning

Idag va de dags för kursavslutning med tävlingslydnadskursen och vi gjorde en liten lättsam träningstävling med att man blev kommenderad, fast vi fick göra om momenten om de blev helt knas av dem. Jag har inte kedjat ihop momenten innan utan bara tränat momenten för sig så valde att göra två kedjor med belöning mellan så de va lite spännande o se om han skulle hålla ihop.

Platsliggning
Även om det bara va en träningstävling så kom nerverna(hur ska jag klara av en riktig tävling;)) så va på helspänn och tror Mozart kände av detta lite, han låg stadigt hela tiden men tyckte han titta lite väl mycket åt sidorna. Sen hade inte jag riktigt hunnit rasta honom ordentligt innan vilket jag måste tänka på om vi ska tävla nån gång.
Det blev en liten incident med hunden som låg brevid Mozart också som plötsligt reste sig och stack till sin ägare, kändes som mitt hjärta stannade ett tag för även om det bara va träning vill jag inte att han ska resa på sig, men han låg allt kvar så gick fram och belönade honom fast det inte gått 2 minuter.

Kedja ett
Linförighet - Måste jobba mer på kontakt och förbereda honom på momentet redan innan vi går in på plan. Efter tävlingsupplägget så fick vi lite mer hjälp av Malin och bytte belöningsplacering och det funka mycket bättre så de ska vi köra vidare på. Gäller att trixa lite med det för att de ska funka har jag märkt.
Läggande under gång - Precis när jag sa ligg så tappa han kontakten med mig så de vart inget läggande, gjorde om det och då satte han det jätte fint.
Inkallning - Han gör det bra och har fina ingångar men han använder mig fortfarande lite som stoppkloss även fast de blivit väldigt mycket bättre.

Kedja två
Ställande - Det här är ett litet orosmoment, skulle han lägga sig eller ställa sig eller bara följa med mig vidare. Han ställde sig super bra, faktiskt det momentet jag va mest nöjd. Härligt!
Apport - Här hade min hjärna slutat fungera. Först hade jag apportbocken alldeles för långt från honom när jag sa apport och självklart reste han sig för att ta den. Helt mitt fel. Vi gjorde om och då säger jag fot istället för apport men han gjorde det han skulle ändå. Tur att nån av oss hade koll på läget;)
Hopp - Tjuva en gång och sprang runt, korta ner avståndet till hindret och då va de inga problem så det behöver helt klart tränas mer på.

Från när vi börja har det helt klart gått framåt med momenten men det är även en del att slipa på och fick ett bra kvitto på vad det är idag. Ska även börja träna mer i kedjor med honom nu, han klara de riktigt bra faktiskt men man märker på honom att han förväntar sig belöning efter varje moment.  

Så nu ska vi nöta vidare så får vi se om det blir någon start för oss framöver. Jag har inte som målsättning att det blir i år men men vet ju aldrig beroende på hur det utvecklas.


Kommentarer
Postat av: Annica

Vad roligt, träningstävlingar är perfekt! Och visst känner man av nerverna ändå :) Bra jobbat Madde!

2012-05-29 @ 08:34:25
URL: http://www.ryegates.se
Postat av: Alma

Åååhåå vad kul :D Här ska vi följa!! Klart vi ska träna nån dag. Smsar dej inom kort.



Härligt med lydnadskurs :) Duktiga ni.

2012-05-30 @ 21:02:30
URL: http://almashundar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0