Jaktkurs, 3

Tredje tillfället på jaktkursen va vi på igår. Givande både för mig och Mozart.

Sök
Började med ett sök på fyra dummies. Han gjorde som han gör oftast, går alldeles för fort men kom på relativt snabbt att han skulle sänka farten o koppla på näsan o då jobbar han riktigt fint. En gång fick jag bryta o kalla in honom när han hitta fårskit, vi ska nog ta ett snack om de där jag o Mozart alternativt skicka honom på avvänjning från att äta skit;)
Men han kom så snällt in o de ser jag som väldigt positivt i alla fall.
Nått jag ska tänka på när jag skickar honom är att va tydlig o inte bara vifta i armen o skicka honom.

Närsök
Malin hade lagt ut ett närsök på fem dummies, han slog på nästan bra o jobbade fint. Vi har inte tränat närsök speciellt mycket så han har inte greppat det ritkigt att han ska hålla sig på ett mindre område så ibland kom han lite långt ut, oftast kom han tillbaka till rätt område men några gånger fick jag kalla in honom och göra om.
Men alla fem hittades och levererades in fint.

Walk-up
Första gången jag o Mozart testa på detta. Han hade jätet svårt att släppa Malin i början, han vet ju så väl att det är där det roliga kommer ifrån så det blir de o träna på.
Men strukturerade upp honom lite och han gick hyffsat bra, men fotgåendet ska vi verkligen slipa vidare på, och hade bra stadga. hade ju honom i koppel men ingen tendens till att lyfta rumpan när andra hundar fick jobba.
Mozart fick ta en markering som en annan hund egentligen skulle ha tagit men den hade nog blivit trött och va inte alls sugen på att apportera och kom bland annat fram till Mozart och moppsade upp sig så va osäker på om han skulle klara det efter det, men han spikade det galant! 
Sen skulle jag skicka honom på ett linjetag mot en dummie som vi tidigare sett som en markering men hade gått ifrån. Det här blev lite svårt för honom för det va ganska mycket som hänt mellan och han va nog lite trött i kolan, (o så kanske matten behöver komma ihåg vart dummisarna trillar ner;)) så fick kalla in, gå närmare och göra om några gånger men han va så jäkla duktig ändå. Lyssnade och kom tillbaka när det blev fel och gick inte ner sig utan jobbade super bra, stolt matte!

Stora framsten som skett som jag verkligen märkte av idag är att hans ärevarv med dummies verkar vara borta och de hoppas jag verkligen att dom är, inte ens när vi gjorde walk-up strulade han utan det va raka vägen tillbaka.
Jag kunde bryta honom i arbete, vet inte om han har tvättat öronen för dagen eller om det gått upp för honom att det lönar sig att lyssna, ska verkligen jobba på att det fortsätter åt detta hållet för det är absolut inte självklart att han lyssnar på en inkallning när han jobbar.


Kommentarer
Postat av: Annica

Jag tycker det låter jättebra. Vid walkuper är fotgåendet väldigt viktigt. Ni fick säkert lära er gå fram ett par meter så hundarna slipper springa direkt mot andra hundar. Det är särskilt viktigt för hundar som inte haft den rakaste vägen in förut.. Träna närsök, så viktigt att de lär sig gå ner med näsan.. Du är superduktig! Och Mozart med :)

2012-04-24 @ 23:52:05
URL: http://www.ryegates.se
Postat av: Anna, Camaro och Love

Roar mig då och då med att läsa din fina blogg. Det är intressant och roligt att kunna följa er och se vad ni har för er!! Jag tycker att du och Mozart är så duktiga.

2012-04-25 @ 21:20:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0