Jaktkurs och annat

Dåligt med bloggande men träning har det blivit i alla fall!

I Tisdags va vi på jaktkurs i Molkom. Hade med mig en övertaggad hund som inte gjort nästan nått på en vecka eftersom jag va i Stokholm o jobbat. Så dagsformen va inte den bästa och han orkade inte riktigt hålla ihop mellan övningarna.
Men själva övningarna gjorde han fin fint. Tog stoppsignal jätte bra på inkallning, bara o nöta på att den ska sitta lite klockrent ifrån mig. Testade med att skicka mot en skål med godis och blåsa stopp när han hade tagit det, grejen är ju bara att han apporterar skålar så de funka inte riktigt;) Men har testat det hemma och lagt godis på nån liten upphöjnad och det har funkat riktigt bra...bara o nöta vidare med olika typer av övningar.

O han glänste riktigt när vi skulle köra linjetag, vi spred ut oss och jobbade allihopa med våra hundar för dom flesta på kursen hade aldrig kört linjetag så dom började mot skål. Jag utmanade ödet och gick bort en bit o körde med dummie, la även på störningsdummie och han gjorde det jätte bra, o fina inlevereringar utan tendens till nått strul, gjorde även en del fina avlämningar och verkligen bjöd upp dummien till mig:) 

Men efter den träningen kännde jag att det är dags att strukturera upp honom ännu mer så nu är det tummen i ögat som gäller!

I går fick vi till en bra träning med Tonje och Avannah med. Stoppsignal och linjetag stog på schemat för oss. O fick till en sån där super träning där det inte vart rätt från början utan men han va lyhörd på mig så när det blev fel så gjorde vi om och jag fick tänka till på hur vi skulle göra för att det skulle bli rätt. En sån träning där man verkligen känner att man får ut max av övningarna. 
Avlutade passet med stadga i fotgående med honom lös där Tonje fick kasta dummies runt oss och det va lite jobbigt för han i början men han fixa det!

Idag har vi varit ute och tränat med helt nya bekantskaper. En tjej från jaktkursen fråga om jag ville hänga på för dom va några som skulle ut o köra lite lydnad, så de gjorde vi:) Jätte kul och nyttigt att träna med nya personer och hundar. Blev mest passivitetsträning men även lite linförhet, läggande under gång och inkallning, o självklart en massa hundsnack o fick mycket bra träningstips.
Vi skulle även försöka få till nån dag o köra lite jakt, jätte kul o lära känna fler med retrievers som bor i närheten:)
  


Kommentarer
Postat av: Annica

2012-04-18 @ 18:25:44
Postat av: Annica

Tummen i ögat var det!!!! Bra tänkt :P Viist är det skönt ha börjat med linjetag?? Härligt med nya träningskompisar!

2012-04-18 @ 18:26:57
URL: http://ryegates.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0