Stoppsignal

Att befästa stoppsignal är ju inte det lättaste med en hund som är väldigt motiverad att hitta dummies har jag märkt.
Är han lös på frikommando går det också bra. Men att reta honom lite och skicka honom mot ett område där han tror att det ligger något och få honom att lyssna på stoppsignalen är lite svårare. I köket sitter det jätte bra nu men ute så blir retningen lite större men de går framåt.

Idag när vi träna körde vi den övningen som vi testa i Söndags, kasta en dummie så han ser, ta bort den, skicka mot området och blåsa stoppsignal.
Fösta gångerna tog det ett tag innan han lyssna så fick gå lite närmare honom och så belöna jag med godis när han gjorde rätt.
Sen hade nog poletten trillat ner för sista gången vände han direkt så då tyckte jag har va förtjänt av en dummie så kasta en brevid mig, gick runt lite för att få fokus på mig och skickade honom på den sedan. Bra avlämning fick jag också så då va jag mer än nöjd så det fick räcka så=)

Han även testat den övningen med att sätta en skål med godis bakom honom, kalla in och blåsa stoppsignal. Vet inte riktigt hur jag ska göra där för när han stannar sätter han sig lite på snedden så han är beredd att springa bak mot skålen. Man ser riktigt att han sitter o laddar mot skålen o de vill jag ju inte...

Tränade lite linjetag idag också och det går framåt det med. Idag kasta jag en tennisboll bakom oss och för att sedan vända om och skicka honom på ett linjetag mot en dummie han hade vart med och lagt ut. O tennisbollar i Mozarts värld är väldigt roligt och en ganska stor störning men han gick allt rakt ut mot dummien. Det börjar ta sig, härligt att se att det man nöter med faktiskt ger resultat:)


Kommentarer
Postat av: Annica

Bra jobbat Madde! Jag tycker inte att det gör så mycket att han laddar vid stoppsignalen, det är ju den du vill befästa. När du går vidare i träningen så kommer du aknske ha en dummy ute på 30 meter o då blir det inte samma dragning. Bra tränat av snabba stopp och bra belöning :)))

2012-02-06 @ 22:18:31
URL: http://www.ryegates.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0