Prova på jaktprov

Sista tillfället på jaktkursen idag och de va dags att bekänna färg då upplägget var som ett litet jaktprov fast med dummies.

Vi gjorde så som det går till men att hälsa på domaren och sen fick vi gå fot bakom skytten en bit dit vi skulle göra markeringar. han gick faktiskt bra men vid några tillfällen fick jag påminna honom då han hamnade lite långt fram.

Markeringar
Två enkelmarkeringar med skott. Jag har aldrig kört med skott förut men de va inga problem, stadigt satt han också. Minus va ju dock att han vart lite pipig men fick i alla fall inte gå förän han va tyst.

Linjetag
Här har vi en del kvar så han blir säker på att ut är rakt ut men han fixa de bra ändå när vi gick lite närmare.
Märks även att jag mest tränat på korta avstånd da han går spikrakt en bit men när han inte hittar nått så viker han av och börjar söka istället. Det får vi bli bättre på helt enkelt!

Sök
Här va han så himla duktig och han fick massa beröm av Malin att han söker av området bra, tar terrängen bra, går även djupt och fastnar inte vid områden. Han jobba på jätte bra men blev trött fort så efter fyra inlevererade dummies av sex så fick det räcka. 

Är så jäkla nöjd med honom idag, det gick verklgen över förväntan. Han va stadig, fokuserad, fina avlämningar och tyst förutom pipet vid markeringarna. Han fick även sitta passiv en kort stund när ett annat ekipage körde och han fixa de bra tyckte jag.  

Avlutningsvis så testa vi lite vilt och än en gång överaskade han matte. Han hämtade pippisar som han aldrig gjort annat. Mjukt och fint och lämnade till och med av bra i hand.(Hade även laddat upp med kattmat bakom mig) Mest förvånande va att han vart knäpptyst trots att Malin gjorde kast och jätte stadig vid min sida, trodde det skulle va tvärtom, att han skulle tagga ännu mer än vanligt.(Han kanske hamna i chock;)) Tummen upp i alla fall!

Fasen innan idag hade jag tänkt ta ett litet uppehåll med jaktträningen för jag tyckt att han har varit lite i obalans senaste veckan och det har synst främst på jaktträningen så istället hade jag tänkt fokusera ett tag på lydnaden och ta upp spårandet igen. Så gör han så här mot mig och visar hur jäkla bra han är! Får kanske tänka om igen;)

Måste även ge en eloge till Malin som hållt i kursen, det har verkligen varit toppen upplägg och även om det gått upp och ner efter vägen så har vi fått med oss en massa bra och känns som att det gått framåt!
Hoppas på en fortsättningskurs i höst:)


Kommentarer
Postat av: Annica

Härligt läsning! Och jätteroligt med viltet :) Och träningsjaktprovet!!

2012-05-23 @ 02:35:46
URL: http://ryegates.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0