Skolstart och annat

Universitetet är igång sen två veckor nu och med starten kom nollningen med de nya studenterna och med allt vad nollning innebär;) Kul har det varit i alla fall!
Kommer nog bli ett lite intensivare år än förra då dom slängt in hemtenta, salstenta och grupparbete på en femveckorskurs om psykiskasjukdomar. Tur att det är intressant i alla fall:)

Mozart har det inte så lätt heller;) Jag har gett mig f*n på att få bort hans intensivitet! Ramat in honom på våra promenader med att jag bara accepterar att han går vid min sida och gör han inte det vänder jag och går åt andra hållet. Vi ser nog jätte roliga ut när vi är ute men jag har vart stenhård och det har gett resultat och det kom ganska snabbt. Märkt skillnad på hela hans sinnesstämmning att han blir lugnare och mer uppmärksam på mina tempoväxlingar. 

Är även stenhård på att han inte får hälsa på vare sig folk eller hundar om han inte är i rätt sinnesstämmning.
Höll på att få spel på en tant häromdagen bara som inte accepterade att jag sa nej till att hennes hund skulle få hälsa på Mozart och släppte fram sin hund ändå. Med förklaringen Mozart faktiskt inte är farlig bara för att han är hanhund och hennes hund va valp så det va ingen fara. För det visste jag inte redan? Tyvärr tappa jag talförmågan där för jag vart så chockad så jag tog Mozart o gick...
Men förutom den incidenten så tror jag att vi är på gång där med, och som sagt det SKA gå!

 Vi har vart iväg på ett till tillfälle med lydnadskursen också där vi pratade mycket om just hundarnas sinnestämmning och jobbade utifrån det. Fick mycket att tänka på och bra tips och ideér. Ska iväg nu på tisdag igen för lite privvatträning med fokus på just det och förhoppningsvis lite hjälp med att få honom lite lugnare:)
Körde även lite följsamhet både i köppel och lös och han gick fot lös mot andra hundar och människor utan att ens försöka springa fram och leka vilket är ett väldigt stort steg framåt för att va oss. :)

Är sugen på att gå en viltspårskurs med så har någon nått bra tips på kurs så säg gärna till=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0