Träningsträff

Träningsträff i Eskilstuna idag och jag är lite fundersam på om jag verkligen fick med mig rätt hund i bilen i morse för jäklar va duktigt han va. Är verkligen supernöjd! Jobbade bra, tyst och stadgan vet jag inte riktigt vart han hitta men stadigt satt han! Kände verkligen att jag kunde slappna av, ett sitt/stanna räckte och för första gången lita jag verkligen på att han satt tills han fick lov att gå. Känns som lillkillen har mognat mycket på senaste tiden! Fast hade koppel på när Ossian körde för dit känner jag inte riktigt att vi har kommit än.
 
Började med inkallning förbi en kastad dummie, svårt sa Mozart som gärna ville springa till dummien men till slut så. Det jag ska tänka mer på, inte bara i denna övning utan generellt är att växla fortare mellan att ha sagt till honom när han gör fel till att berömma när han gör rätt.
 
Fortsatte med att gå och ställa ut en dummie en bit bort och hade med oss hundarna. Mozart körde tävlingslydnadsstyle och gick fot med superkontakt hela vägen. Aja inte lätt att skilja på. När vi va tillbaka kasta Annica först en enkelmarkering som skulle hämtas. Efter det så kasta hon en enkelmarkering som hon set tog bort, skickade och blåste stoppsignal. Funka hyffsat, önskar att han lyssnar bättre på pipan men det känns som det är på gång i alla fall. Jag ska tänka på att vänta ut honom lite innan jag blåser stopp för att låta honom inse själv att det är nog inget här.
 
Nästa övningen börja vi som den förra med att ställa ut en varsin dummie och gick en bit bort. Vände oss från dummien och fick ta en varsin enkelmarkering. Sen vända om och skicka på linjetag. Här blev han lite osäker och svajig men det är bara att jobba vidare så han blir säker på kommandot. Jag ska även tänka på att va nästan övertydlig i hur jag står i skickat för att hjälpa honom i rätt riktning.
 
Sist körde vi enkelmarkeringar i hög växtlighet vilket vi inte har gjort förut så första skicket fick han inte ner näsan ordentligt men jobba jätte bra så tillslut så fick han allt in den. Nästa skick hamna dummien på samma ställe och han hade redan kopplat att han måste längre ner så det gick fortare. Nästa skick så hamna dummien en bit bakom den första nedslagsplatsen vilket innebar att han va tvungen att ta sig över en gammal lega, nått han inte heller gjort förut. Han sökte väldigt noggrannt av första nedslagsplatsen men när han insett att den va tomt så sökte han sig djupare ut fick in den. Gjorde några mer skick och han jobba på bra men krafterna tröt mot slutet. Men väldigt stolt matte!
 
Efter vi hade fikat fick han även göra en platsliggning med Annicas Pingla. Nyttigt att få göra det med ny och säker hund. Låg stadigt men lite nyfiken på Pingla va han allt. Hmmm
 
Nöjda och trötta styrde vi sen hem mot karlstad igen med massa nya tips och råd från Annica som vi ska jobba vidare på!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0