Lite allt möjligt

Började ny kurs idag, inte för Mozart utan för mig på universitetet, 7,5 poängskurs i KBT. Riktigt intressant föreläsning idag då vi prata om olika typer av inlärning och mycket kunde man relatera till hunträning vilket våran föreläsare gjorde ganska mycket för att få lätta exempel.
Vi pratade om hur beteenden kan förstärkas, försvagas eller släckas ut beroende på vad man får för konsekvenser av beteendet. Väldigt spännande men det hände väl mer än en gång jag kom på mig själv att jag satt och funderade på olika träningssituationer jag och Mozart hamnar i och vad jag kan förändra för att förstärka det beteendet jag vill ha.


Tassarna har blivit mycket bättre nu också, bytte salva till apotekets tassalva, är väl samma som försvarets tror jag. Såg resultat på någon dag bara och det är ett stift så va lätt att applicera och man slipper kladd. Mycket nöjd:)
Börja fälla har han gjort också, tur att jag ska hem till Tonje i morgon för då blir det till att låna hennes furminator, måste skaffa mig en egen snart också. 

På träningsdelen har det inte hänt så jätte mycket. Fokuserar på lugn och följsamhet så det är inte så mycket att skriva om. Fortsätter jobba på att han ska kunna släppa apporter men det måste jag träna med andra hundar. När det är vi två är han jätte styrbar och laddar inte alls på det sättet, och det är ju jätte skönt att se för då vet jag ju att det finns hos honom. Han behöver bara mer succesiv störningsträning tror jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0