Det ska va kul att träna hund...

..och just nu är det allt annat än kul.
Efter gårdagens jaktkurs känns det som jag bara tappade allt för det va inte alls roligt varken för mig eller Mozart.

Hade kurstillfället vid vatten och jag vet att han taggar till på det men trodde det blivit bättre. Själva träningen gick väl hyffsat, han klara av att se en markering i vatten och sen vända och iställe gå på ett linjetag åt andra hållet, vilket inte alls va en självklarhet. Så det får jag väl se positivt att han faktiskt va styrbar fast han va fokuserad på vattnet.

Men mellan arbete va han en pina. Taggad till tusen och pipig, inget jag gjorde hjälpte och jag ville helst sätta mig på en sten i grina. Mest frustrerad blev jag för att jag vet hur bra han har blivit i passiviteten och så kom det här bakslaget. 
Det resultera ju i att vi hade en konflikt hela träningen och det är det sista jag vill för det blir ju inte bra åt något håll. Får ju nästan ge Mozart en eloge ändå i att han faktiskt genomförde övningarna så pass bra han gjorde för jag har nog aldrig varit så sur någong gång när vi tränat. O hade vi inte varit på kurs hade jag satt honom i bilen o åkt hem. Nu när jag tänker tillbaka så borde jag ju kanske gjort det ändå men när man är på kurs vill man ju ändå va med...jaja gjort är ju gjort och ingen idé o älta det. 

Det har gått mycket tankar fram och tillbaka nu hur vi ska gå vidare. Måste lägga upp nån slags plan på hur jag ska jobba med honom när det kommer till vatten. Helst utav allt vill jag ju neutralisera det så att han inte tycker att det är nån stor grej, men hur??
Jobba mycket vid vatten och från vatten är väl det jag än så länge kommit fram till, och träna mycket lydnad vid vatten. Får börja där och se hur det utvecklas.

Inget upplyftande inlägg idag men vi bryter ihop o kommer igen!


Kommentarer
Postat av: Annica

Tänk om hundträning alltid gick som på räls.. Jag vet din känsla!Han kanske precis som brorsan plötlsigt börjar bli "stor" och då försvinenr lite av deras samarbete.. Rätt tänkt med att jobba mycket vid vatten o mycket lydnad.Det kommer bli bra!

2012-05-14 @ 21:25:51
URL: http://ryegates.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0