Spår, spår och lite mer spår

Fokus just nu ligger på viltspår som rubriken antyder, har kört ganska intensivt med honom nu och det går framåt men kanske inte så bra som jag hade velat. Han är duktig tycker jag men det är svårt att läsa honom och han kan bli lite yvig fortfarande.  Att han får leta upp spårstarten själv passar honom bra eftersom han inte bara kan rusa på utan måste koncentrera sig. Bloduppehåll har varit svårt för honom också, i alla fall på raksträcka, oblodad vinkel har han klarat bra.
 
Idag hade jag bokat tid med Malin igen och det gick bättre än sist tycker jag o han fick slita rejält, 26 timmars liggtid, runt 750 meter och med en hel del klurigheter plus spöregn hela dagen. Det va en riktigt trött kille som hitta klöven Skoj o se att han fixa klurigheterna riktigt bra. Idag klara han bloduppehållet bra med som han har haft svårt med förut men tappa på andra ställen och va extremt svårläst. Men trots lite tapp så är jag jätte nöjd. Nu ska han få vila från spår 1-2 veckor och få låta det sjunka in lite innan vi ger oss på det igen.
 
Vi hann med lite lydnadsträning idag också innan spåret och tränade linförighet med kommendering och Mozart gjorde det så jäkla bra, fullt fokus tror inte han tappa kontakten en enda gång och super attityd, lagom energi och på rätt ställe. Tror aldrig han har gått så bra förut och absolut inte under kommendering:)
Fin platsliggning gjorde han också med en ny hund brevid sig och låg stadigt. Känns lovande, inte för att han någonsin rest sig på platsliggning men det känns ändå som ett orosmoment.
 
 
    
Mozart och Ninja
Inte bästa kvalitet på bilden men visst är dom söta ihop:)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0