Spårat

 
 Viltspårsträning idag, o för instruktör. Har inte riktigt haft tid att lägga spår sen anlagsprovet så det blev första gången med lång liggtid, ca 15 timmar idag. Malin hade lagt spåret som ett öppenklass spår och de va lite klurigt för honom men han redde ut det bra. Skönt att ha med någon som är suktig på att läsa hund som kunde ge tips och råd efter vägen och som faktiskt såg när han tappade spåret, för det gjorde han några gånger men kom tillbaka på det utan hjälp varje gång. Jag har fullt upp med att hänga på och tycker det är svårt att läsa honom;) Fast tempot på honom nu va väldigt behagligt, stor skillnad mot anlagsspåren. Spårstarten va ny också eftersom det inte är utmarkerad i öppenklass och det fixade han fint. Skott hade vi med också och han vart lite het och yvig efter men spåra på bra ändå!
Målet är ju att klara championatet innan vintern och bara han  får gå några spår med 12-24 timmars liggtid tror jag det inte ska va några problem alls för han spårade bra idag men behöver ha lite mer rutin bara.
 
 
Va på jaktträning i onsdags också som gick toppen bra. Vilddjuret skötte sig för en gångs skull;) O jobbade på så matte vart aldeles varm i hjärtat. Började med en walk-up med dubbelmarkeringar, långa linjatag och sist en inkallning, stoppsignal, ut. Det sist nämda satte han som en smäck och jag blev riktigt impad över honom. Gjorde även en övning där vi först skicka på närsök och sedan fick hundarna en markering där dom va tvungna att springa över närsöksområder för att komma till nerslagsplatsen. Mozart va rejält trött och vi skulle nog kanske ha skippat den övningen men det är lätt att vara efterklok.  
 
Nått som däremot inte va bra är avlämningarna som han har börjat krångla med igen. Spottar ut dummien innan han kommer fram till mig. När han har gjort så förr har jag tagit upp den själv så frågan är om han inte lärt sig det. Så nu får han banne mig ta upp den själv om han droppar den!
 
O I fredags blev jag och Mozart med katt. En vit katthona på dryga halvåret som behövde ett nytt hem fick flytta in på prov över helgen och hon kom för att stanna. Har gått över förväntan och i morse låg dom båda två i sängen när jag vakna, fast på lite avsånd från varandra. Nyttigt för Mozart att lära sig att det inte är bara han som får uppmärksamhet, han är ju lite av ett ensambarn o lite bortskämd kanske;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0